Agua Cristalina halvårsrapport 2021

torsdag 30 september 2021

Pernilla Lindh

Guatemala-projektet

2020 beslöt klubben att stödja en grupp mayakvinnor i Guatemalas fattigaste delar i distriktet Alta Verapaz, genom att medelst mikrolån ge 18 kvinnor möjlighet att driva egna småskaliga rörelser såsom uppfödning av grisar och höns, grönsaksodlingar och tillverkning av olika produkter.

I projektet, som sker i samarbete med hjälporganisationen Fundación Progresar, ingår också utbildning om företagsverksamhet, mänskliga rättigheter och jämställdhet. En viktig del är också att främja kvinnornas hälsa. Genom vårt stöd förbättras även tillvaron för kvinnornas närmaste, cirka 100 personer. Gruppens namn är Agua Cristalina.

Klubbens engagemang löper på tre år. Distrikt Grant har beviljats för år ett och två.

Agua Cristalina 2021.pdf

Bankgironr: 5874‒9862

Internationella Projektgruppen (IPG)

Stockholm Djurgården ingår tillsammans med tre andra stockholmsklubbar i IPG, vars syfte bl.a. är att genomföra projekt i större skala. Gruppen har under det gångna året tillsammans med en rotaryklubb i Guatemala och med bistånd från ovannämnda Fundación Progresar utarbetat ett projekt motsvarande vårt eget. Projektet omfattar cirka 80 kvinnor. Även detta projekt löper på tre år. Projektet har nyligen beviljats Global Grants.

IPG har tagit fram en video som presenterar projektet: https://youtu.be/vGWlybEH7gA

Kontakt: Internationella Projektgruppen
Swishnr: 123 626 6480