Avslutade projekt

tisdag 1 september 2020

P-O Rabner

Här nedan finns länkar till Rotary Stockholm Djurgårdens avslutade projekt:

Bharatpur, Nepal

SLUTRAPPORT
Slutrapport för projektet Child Day Care Center Bharatpur, Nepal.

PROJEKTRAPPORT 2018
Projektrapport och presentation för Day Care Center i Bharatpur 2018.

BHARATPUR AKTUELLT APRIL 2018
Namaste!
Nu är det bara en vecka kvar av mina fem veckor här. Det är verkligen sorgligt, hade velat stanna längre. Nu har jag kommit in i vardagen och jag känner mig bekväm med livet här och hur det fungerar. Det tog ett tag att anpassa sig, men nu känns det normalt att till exempel elen försvinner några stunder varje dag, att bara kunna laga med en gasspis och att äta ris minst två gånger per dag.

NY VOLONTÄR PÅ PLATS I BHARATPUR!
Namaste!
Här kommer den första uppdateringen från Bharatpur, Nepal. Flygresan gick jättebra, men jag hade nog aldrig förberett mig tillräckligt för kulturchocken. Den börjar lägga sig nu efter snart en vecka, allt är verkligen helt tvärtom här. Hotellet är superbra och personalen är så trevlig. Till skillnad från Sverige så kryllar det av personal här och det är ingen stress.

NEPALPROJEKTET I ROTARY NORDEN
I Rotary Norden nr 1-2018 finns en artikel av Johannes Frosteman och Fredrik Åkerman om sin tid på barnhemmet i Bharatpur.

BHARATPUR AKTUELLT DECEMBER 2017
Sammanfattning av år 1

Global Grant Annual Report 2017

BHARATPUR AKTUELLT SEPTEMBER 2017

BHARATPUR UPPFÖLJNING EFTER ANDRA RAPPORTEN
Här kommer en kortare update med de svar vi kom fram till på ett möte igår med I.P. Dhakal, den tillträdande Rotarypresidenten i Rotary Bharatpur samt rektorn på daghemmet. Detta lär sammanställas längre fram

BHARATPUR AKTUELLT APRIL 2017
Nu har klubbens volontärer Johannes Frosteman och Fredrik Åkerman varit på daghemmet i Bharatpur i drygt två veckor och här kommer deras andra rapport.

BHARATPUR AKTUELLT APRIL 2017 - FÖRSTA RAPPORTEN
Johannes Frosteman och Fredrik Åkerman är sedan 1 april klubbens volontärer på barnhemmet i Bharatpur och här är deras första rapport!
"Nu har vi varit i Bharatpur några dagar och tänkte bara uppdatera er om det vi varit med om."

DAGHEMMET I BHARATPUR ÖPPNAT!
Dear Rtn. Gobel,
You will be pleased to hear from me that we have hired the house, decorated , painted and inaugurated the centre today which is the auspicious day of Nepal i.e. we worship the goddess of education (Saraswoti). Nearly 60 participants including gardian of the child, Assistant Governor, Charter president, Past Presidents and club presidents of 5 Rotary clubs of this region were present.
With regards
Rtn. Dr. I. P. Dhakal

NEPALPROJEKTET 2015-2019
I januari 2015 besökte Carin Östergren Rotary Stockholm Djurgården. Hon har arbetat som biståndsarbetare i Nepal. När hon återvände till Stockholm grundade hon en stiftelse – Rise Up, rise-up.se – som har till uppgift att driva barnhem och dagcentrum (daycare) i Bharatpur. Carin har med hjälp av vänner och företag som sponsrar verksamheten till dags datum kunnat öppna två barnhem och ett dagcentrum. Carin berättade att det finns ett enormt behov av ytterligare minst ett dagcenter.

Mukuru Kwa Njenga, Nairobi

UJAMAA FAMILY CENTRE
2008 startade Rotary Stockholm-Djurgården ett projekt i slumområdet Mukuru Kwa Njenga, Nairobi, tillsammans med den amerikanska katolska organisationen The Society of Mary (Marianisterna) och The Rotary Club of Westlands i Nairobi.

VERKSAMHETEN
Verksamheten vid Ujamaa bygger en trestegsmodell mot självständighet, från grundläggande läs- och skrivkunskaper, via information och kunskaper om allt från barns rättigheter till nutrition och hälsa, till olika insatser för ekonomisk självförsörjning.
BAKGRUND OCH FINANSIERING
2005 besökte Jörn Beckmann sin svägerska i Nairobi. Hon tog med honom till Mukuru och grundskolan Our Lady of Nasareth, som drivs av Marianisterna där han träffade fader Martin. Fader Martin hade en önskelista på ett tiotal projekt han ville genomföra, men där de ekonomiska förutsättningarna inte fanns till hands. Ett familjecenter för utbildning av föräldrar fanns med på denna lista men var inte topprioriterat då det skulle kräva allt för mycket pengar och engagemang.

RESEBERÄTTELSE 2013
Längst in i slumområdet Mukuru kwa Njenga, i slutet av den hjälplöst leriga vägen som kantas av sopor, avföring, lekande barn och små butiker ligger en grön oas. En kontrasternas verklighet. Ett familjecenter som förändrat och förbättrat vardagen för hundratals människor sedan starten 2009.

KENYAPROJEKTET 2008-2014
Klubben initierade 2008 ett projekt, Ujamaa Family Centre, i Mukuru Kwa Njengas slumområde i Nairobi, Kenya tillsammans med den amerikanska katolska organi-sationen The Society of Mary (Marianisterna) och The Rotary Club of Westlands i Nairobi. Projektet ska öka självkänslan hos föräldrar och förståelsen för barns skolgång genom utbildning av föräldrarna. En skolbyggnad uppfördes och utbildningen startade 2009.

Maskrosbarn

En barnrättsorganisation som stödjer unga med föräldrar som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk. Klubben stöttar monetärt, med mentorskap och ledarprogram.

Hjärta till hjärta

Projektet innebär stöd till organisationen Hjärta till Hjärta i deras arbete med att stötta romers återvändande från Stockholms gator till skola, bostad och arbete i deras hembyar i Rumänien och Bulgarien.