Bharatpur uppföljning efter andra rapporten

onsdag 26 april 2017

Johannes Frosteman

Här kommer en kortare update med de svar vi kom fram till på ett möte igår med I.P. Dhakal, den tillträdande Rotarypresidenten i Rotary Bharatpur samt rektorn på daghemmet. Detta lär sammanställas längre fram

Mer vatten till alla barn från och med nu. Fredrik och Johannes köper mer handsprit/tvål samt tandborstar och tandkräm som kommer användas dagligen. I.P. Dhakal och rektor Niru håller med om att det borde finnas bättre alternativ än att slå barnen. De ska sluta med det och vi ska diskutera fram bättre lösningar i samråd med en dagisfröken i Sverige. Första dagen efter mötet har barnagan upphört helt. Att dela upp barnen efter ålder under undervisning tycker de låter bra men de tror det blir svårt när Johannes och Fredrik lämnar då det är många barn och få lärare. Vi tror dock att vår anledning- att femåringarna inte blir utmanade och tvååringarna inte förstår det de lär sig- gick fram. Angående frukost. I.P. Dhakal menar att barnen äter frukost innan de kommer till daghemmet (ris), efter att ha druckit te tidigt på morgonen. Deras frukost är som vår lunch menade han. Vi tycker att frukt är en annan möjlighet och de håller med. Detta är ju något som finns i budgeten, och pengarna bör användas till annat om de inte går till frukost. Angående kurs för föräldrarna så de lär sig läsa. De kände inte till att de skulle anordna detta. De menar på att föräldrarna är trötta efter jobbet och vill vara lediga på lördagen och därmed inte vill gå en kurs. Kommer fram till att detta är något man kan göra en gång per månad, exempelvis på röda dagar (det är ganska många sådana). Det är bra om föräldrarna lär sig för då kan de hjälpa barnen. Vem som ska göra detta har inte framgått dock. Varannan månad ska Niru hålla i föräldramöte. Health checkups: två gånger per år kommer en läkare från Rotary och kollar till barnen. De får även vitaminer från regeringen samt medicin mot maskar någon gång ibland. Intervjuer med föräldrar till barnen som kan tänkas början görs av Niru. Hon märker om de är fattiga eller inte och vi är överens om att endast de av låg kast ska få börja. Då mammor kommer ibland och frågar om deras barn kan börja, behövs ingen ytterligare rekryteringsorganisation så som Child Administration Center. Rektor Niru gör detta själv och vi tror detta räcker väl. Hon är väldigt inkluderade. Just nu är ett barn på väntelistan och exakt 30 barn är anmälda att komma till dagiset. Dagligt snitt är runt 24 barn. Dessutom, tror vi det behövs mer medel till kreativa medlen så som pussel, kopieringspapper, pennor och så vidare. De vi har köpt räcker ett tag men inte för alltid. Vi lämnar över detta, så kan kanske Rotary Sthlm Djurgården se över om det behövs mer medel till detta. I.P. har bra koll.

Vänligen,
Johannes & Fredrik