Bharatpur aktuellt april 2017

fredag 21 april 2017

Johannes Frosteman

Nu har klubbens volontärer Johannes Frosteman och Fredrik Åkerman varit på daghemmet i Bharatpur i drygt två veckor och här kommer deras andra rapport.

Hej!

Vi känner att Rotary har gjort ett mycket bra arbete och standarden på barnhemmet är i klass med eller bättre än de privata barnhem som finns. Det känns mycket bra! Rektorn är även driven och hittar på saker för eleverna.

Vi var på Rotarys möte första veckan. Det var annorlunda men kul. Först 30 min lätt middag mest i tystnad, sedan 30 min oerhört strukturerat möte. Alla på mötet var män och verkade vara av väldigt hög kast.

Vi vill börja med att svara på vår klubbs frågor och sedan lägga till det vi har funderat på.
Rektorn har valt ut barnen. Vi har påbörjat en process som vi ska fortsätta på möte på måndag med att Rotary ska ha en bättre överblick över vilken kast barnen tillhör. Några är av mycket låg kast och bör verkligen infinna sig på barnhemmet, andra skulle nog ha råd med privat daghem. Vi återkommer med detta. Kölista ska vi även titta på. Några böcker och skoluniform känner vi inte till, tar upp även det på måndagens möte. Det finns ingen kurs som lär föräldrarna läsa. Detta tar vi upp på måndag.
Så några punkter vi funderat på. Detta är en del översatt från ett dokument vi skrivit som vi ska ta med till måndagsmötet:
Oftare ha vattenpauser.
Barnen får vatten men det händer ofta att några blir utan då man måste ”hålla sig framme”. Fröknarna bör se till att alla serveras vatten. Barnen ska rengöra händerna efter toalett.
Då handfaten som finns är i vuxnas höjd tvättar barnen aldrig händerna. Vi har köpt några liter handsprit (ungefär) som kan användas istället. Detta vill vi implementera efter toabesök. Det är alltid några barn hemma på grund av sjukdom och det är såklart av andra barn de blivit sjuka (eller av den förorenade luften i staden). Fröknarna ska sluta slå barnen.
I Nepal blir 50% av fruarna slagna i hemmet, både av barn och män (i Sverige runt 0,96%). Det är en del av kulturen. Det verkar som att även de flesta barn blir slagna och främst rektorn (Niru) daskar till barnen på ryggen när de inte gör som hon säger. De kan sätta sig upp under nap time och hon går fram och slår till dem. Det accepterar vi inte, med hänvisning till FN:s barnkonvention som Nepal skrivit under på. Vi tycker även detta ska ingå i Rotarys krav. Vi vill diskutera andra sätt att få barnen att uppföra sig. Prata med I.P. Dhakal om vi ska acceptera fler barn av låg kast. Dela upp barn while teaching.
5-åringarna kan mycket mer än 2-åringarna så utvecklingen sker långsamt om alla ska upprepa alfabetet. Vi har börjat ta de stora barnen åt sidan och lärt dem lägga pussel och rita kreativt. Vi behöver mer av detta. Tydligare struktur angående läxor.
Rektorn har tryck från föräldrarna att ge ut läxor. Diskutera hur dessa ska vara för att utmana barnen på bästa sätt. Frukost och tandborstning förekommer inte - ska det genomföras? Mer kreativitet för eleverna.
Fenomenet puzzel har vi lärt fröknarna och om de kan fortsätta med det med de äldsta barnen är det bra. Andra delar som kan bli en del i undervisningen:
Have them help with the vegetable garden
(i.e. watering the plants, harvesting the tomatoes when we want to use them for cooking, etc.) More creative drawing time where they are allowed free reign.
Vi gav eleverna färgpennor och papper och de började rita siffror och bokstäver. Så här finns det att göra. Maybe bi-weekly crafts, where they can do some kind of creative activity
(i.e. nature cards, paper snowflakes, fort building, collages with scrap paper, play doh, mask making, instrument making, etc.) Föräldramöten.
Vi utbildar gärna föräldrarna när det kommer till en näringsrik kost och hur de kan hjälpa till med läxorna. Vänligen,
Johannes Frosteman och Fredrik Åkerman