Hjärta till Hjärta

lördag 6 augusti 2016

Brgitta Klasén

Projektbeskrivning, Rotary ProjektStockholm–Djurgården: Hjärta till Hjärta

Projektet innebär stöd till organisationen Hjärta till Hjärta i deras arbete med att stötta romers återvändande från Stockholms gator till skola, bostad och arbete i deras hembyar i Rumänien och Bulgarien.

Hjärta till Hjärta bedriver konkreta projekt på plats i hemländerna bland annat i form av korgtillverkning, utbildning och stöd för romerna att få ID-handlingar, bostäder och sjukvård.

Vårt Rotaryprojekts mål 2016 är att samla in 20.000 kronor och därmed bidra till finansiering av en av dessa utbildningsplatser i Bulgarien med start 2017.

För mer information om Hjärta-till-Hjärta se www.hearttoheart.se

Projektets namn: Hjärta till Hjärta, Projektansvarig: Birgitta Klasén, Projektkommitté Paul Ronge, Britt-Marie Boudrie

Projektbeskrivning:

Under 2016 planerar Roma Labour Mediator utbildningspaket i nordvästra Bulgarien inom handel, hemtjänst och textilindustri, där budgeterad projektkostnad är ca 20.000 SEK per deltagare. Programmet för utbildning följer en utarbetad metodik där utbildning, praktik med handledning och en avslutande provanställning pågår under ett år. Deltagarna har praktiklön under de första 9 månaderna, därefter lön av företaget.

För mer information om Hjärta till Hjärta se www.hearttoheart.se

Mål:  - Bidra med 20.000 kronor till en utbildningsplats i Roma Labour Mediator. Start 2017

- I ett nästa steg finansiera en lärare på plats. Start 2018

- Projektet beräknas pågå i 3 år 2016-2019

Aktiviteter:

Undersöka möjligheten till att finansiera en lärare för utbildningsprogrammet, exempelvis genom samverkan med fler Rotaryklubbar.

Stötta Hjärta till Hjärta via rådgivning (skala upp verksamheten i Stockholm, medierådgivning, mm)

Arbeta med klubbar i vårt distrikt för att få med projektet som ett distriktsprojekt

Söka samverkan med Rotaryklubb i Rumänien och/eller Bulgarien

Ordna lotterier med korgar som priser (utförda av romerna i hemländerna), vinlotterier mm.

1 timmes rabatterad medierådgivning av Paul Ronge till klubbens medlemmar. Där Pauls ersättning oavkortat går till Hjärta till Hjärta

Klubbens insatser i övrigt: stödja via insättningar och informationsaktiviteter

Budget: Steg 1: 2016-2017: 20.000 kronor, Steg 2: Beslutas senare (under 2017)