Nepalprojektet 2015-2019

tisdag 5 april 2016

Urs Göbel

I januari 2015 besökte Carin Östergren Rotary Stockholm Djurgården. Hon har arbetat som biståndsarbetare i Nepal. När hon återvände till Stockholm grundade hon en stiftelse – Rise Up, rise-up.se – som har till uppgift att driva barnhem och dagcentrum (daycare) i Bharatpur. Carin har med hjälp av vänner och företag som sponsrar verksamheten till dags datum kunnat öppna två barnhem och ett dagcentrum. Carin berättade att det finns ett enormt behov av ytterligare minst ett dagcenter.

I september 2015 beslöt Rotary Stockholm Djurgården efter en förstudie att verka för att kunna öppna ett dagcentrum för 30–40 barn. Kontakt hade då tagits med Rotary Club of Bharatpur som vittnade om behovet och var beredda att samarbeta för att få tillstånd ett globalt Rotaryprojekt. Till vår stora glädje har även Stockholm International Rotary Club beslutat att samarbeta med oss. Det är vår målsättning att vi alla tillsammans ska kunna öppna ett nytt dagcentrum i januari 2017.

Vad kommer Rotarys dagcentrum att innebära?
På dagcentrat kommer man kunna ta emot barn i åldrarna 2–5 år – barn till fattiga föräldrar som har svårt att ta hand om sina barn under dagtid. En extra utsatt grupp i samhället är barn till dagarbetare och ensamstående kvinnor. Dagcentret ska vara en trygg, kärleksfull plats där barnen kan vara medan föräldrarna arbetar. Barnen är ofta undernärda och kommer därför att få både frukost och en stadig lunch om dagen. Barnen får sällan tillgång till utbildning. På centrat kommer de att delta i pedagogiska lekövningar (undervisning) som förbereder dem för skolan.  De ska få lära sig bokstäver och siffror och enkla ord på engelska. Det ska vara en kreativ och stimulerande miljö för barnen. Därför ska mycket tid läggas på att rita, sjunga och pyssla med färg och form.
Detta är projektets huvudmål. Genom förskoleundervisning förbereda barnen för skolgången så att den kan bli framgångsrik. Dessa barn skulle annars med stor sannolikhet misslyckas med sin skolgång eller inte ens påbörja den. Global Grants har sökts inom det prioriterade området ”Basic Education and Literacy”. I september 2016 blev ansökan godkänd.

Barnen ska genomgå årliga hälsokontroller. När barnen börjar skolan ska de vara väl förberedda och kommer då få skoluniform och hjälp med att införskaffa läromedel. Dagcentrat ska förvissa sig om att skolgången påbörjas och om möjligt samverka med en skola som kommer ta väl hand om dem.   På dagcentrat ska tydligt anslås att Rotary driver verksamheten. Rotary Club of Bharatpur ska kontinuerligt granska och utvärdera verksamheten. Dagcentrat ska drivas under tre år för att sedan överlämnas under två år till en Non Government Organization – i detta fall en underavdelning till Rise Up. Kommunen har därefter åtagit sig att driva centrat vidare.

Kostnaden beräknas uppgå till 39.500 dollar. Vår klubb har i samverkan med Stockholm International och Rotary Club of Bharatpur bidragit med 11.100 dollar. Vi har utlovats stöd med 11.100 dollar av DDF-medel och 16.800 i Global Grants.
I januari öppnade vi ett särskilt bankgirokonto enbart för Nepalprojektet. Bankgironumret är: 5077-6913.

Projektet drivs av en projektgrupp om fem personer i Stockholm (Urs Göbel, Mats Frosteman, Birgitta Enlund, Lotta Saidac och Nerijus Vencus från Stockholm International RC) och en projektgrupp i Nepal om tre personer. Insamling av medel leds av en projektgrupp med Magaly Frithiofsson, Melinda Perjons och Christina Rolf från Stockholm International RC och Mats Frosteman och Urs Göbel från vår klubb.
Som grundplåt avsatte klubben 25.000 kr ur fonderade medel. Försäljning av restaurangguide, vinlotteri och konstnärsbesök har genomförts under våren. Vår medlem Jan Forssell som gick bort i februari önskade att man tänkte på vårt Nepalprojekt. Med tacksamhet har vi i Rotary Stockholm Djurgården fått motta 20.950 kr.

I slutet av verksamhetsåret 2015–2016 hade 87.000 kr flutit in på vårt Nepalkonto.

I mitten av juni lämnades en ansökan om Global Grants in. Den har blivit ”submitted” och en rad kompletteringar efterfrågades som vi inkom med under sommaren:

Memorandum of Understanding med Creative Society Nepal som förbundit sig att fortsätta driften av dagcentrat i två års tid efter det att vi avslutat projektet efter tre år. Intyg från kommunen – Ward Committee of Bharatpur Municipality att de övertar dagcentrat efter fem år. Intyg från kommunen att de stöder dagcentrat och bistår vid urvalet av barn med särskilda behov av att få komma dit – 17 barn har redan namngetts. Training Plan for Global Grants. Utvecklingsplan för den personal som skall anställas. Ekonomisk översikt: utrustningslista, kostnader för drift uppdelat på hyra, personalkostnader, matkostnader, vatten och el, förbrukningsmateriel. Vi har dessutom utlovat att RC of Bharatpur kommer att erbjuda föräldrarna till barnen på centrat läs- och skrivundervisning. Vi å vår sida kommer under dessa tre år en gång bidra med en volontär under minst en månad. Dessutom ska projektledaren besöka Bharatpur under projektets gång.
I september blev Nepalprojektet slutgiltigt godkänt och har tilldelats medel från distriktet - DDF - och världsfonden - GG. Totalt förfogar projektet nu över 40.000 USD.
Målsättningen är att kunna öppna dagcentrat i januari 2017.