Ujamaa Family Centre

tisdag 5 april 2016

Emma Ny

2008 startade Rotary Stockholm-Djurgården ett projekt i slumområdet Mukuru Kwa Njenga, Nairobi, tillsammans med den amerikanska katolska organisationen The Society of Mary (Marianisterna) och The Rotary Club of Westlands i Nairobi.

Resultatet är Ujamaa Family Centre vars verksamhet varit igång sedan 2009. Visionen är att skapa en bättre framtid för barnen i slummen och metoden är utbildning och motivationshöjande aktiviteter för deras föräldrar. Genom grundläggande läs- och skrivfärdigheter samt datakunskaper, insikter inom områden som barns rättigheter, nutrition, hygien och miljö samt olika aktiviteter för att öka familjernas egenförsörjning ger vi föräldrarna förutsättningarna att även satsa på barnens utbildning.

Vi är övertygade om att utbildning är den enda vägen ut ur slummen och Ujamaa Family Center är idag en viktig aktör för att förverkliga detta.

Projektet har utvecklats bra och enligt plan. 2008-2012 stod klubben för finansieringen av projektet genom bidrag från engagerade klubbmedlemmar, af Jochnick Foundation, Sida och Rotarys U-fond. 2013 tog Marianisterna över merparten av finansieringen, men klubbens engagemang kvarstår minst fram till 2014 års utgång.

Projektledare fr.o.m. 2014 är Emma Ny (emma.ny@empower.eu).
Läs mer under rubrikerna till vänster samt på www.ujamaafamilycentre.com