Bakgrund och finansiering

tisdag 5 april 2016

Emma Ny

2005 besökte Jörn Beckmann sin svägerska i Nairobi. Hon tog med honom till Mukuru och grundskolan Our Lady of Nasareth, som drivs av Marianisterna där han träffade fader Martin. Fader Martin hade en önskelista på ett tiotal projekt han ville genomföra, men där de ekonomiska förutsättningarna inte fanns till hands. Ett familjecenter för utbildning av föräldrar fanns med på denna lista men var inte topprioriterat då det skulle kräva allt för mycket pengar och engagemang.

Jörn var dock övertygad om att det var Familjecentret vi skulle stötta dem med, dels för att han förstod att det skulle kunna medföra en avgörande förändring och förbättring för elevernas situation men också för att klubben var övertygad om att vi kunde ordna finansieringen och även i övrigt hade kompetenser inom klubbarna som skulle kunna bidra till projektets positiva utveckling.

2008 beviljades vi medel till en förstudie av SIDA. Emma Ny och Britt-Marie Boudrie åkte till Mukuru med målet att samla in kunskap om familjernas situationer och behov. Tillsammans med Marianisterna tog de fram en gedigen verksamhetsplan vars innehåll är giltigt än idag. Med den fick vi anslag från af Jochnick Foundation för att bygga ett hus och driva verksamheten de första tre åren. af Jochnick stod för 90 procent av medlen, Stockholm-Djurgården för 10 procent. Tre år under en uppstartsfas är inte lång tid och projektet var inte tillräckligt etablerat för att vi skulle kunna fasa ut vårt stöd. Vi vände oss åter till SIDA och fick finansiering för ytterligare ett år.

De första fyra åren ansvarade vi för att ordna hela finansieringen av centrets verksamhet, från första spadtaget till den nu sju man starka personalstyrkan, men vi hjälpte också till med utformning av rapporteringssystem och verksamhetens utveckling. Från och med det femte året har Marianisterna tagit över huvudansvaret för finansieringen. Vi och Rotarys U-fond fortsätter med vårt stöd under 2013 och 2014 på ca 60.000 SEK per år, som framförallt går till grundläggande undervisning i engelska, kiswahili och data, aktiviteterna inom economic empowerment samt till punktinsatser av investeringskaraktär såsom utbyte av skolbänkar och kompletteringsinköp av datorer. Två stipendier för vidareutbildning finansieras av vår klubb resp vår systerklubb i Nairobi, Rotary Club of Westlands.