Reseberättelse 2013

tisdag 5 april 2016

Emma Ny

Längst in i slumområdet Mukuru kwa Njenga, i slutet av den hjälplöst leriga vägen som kantas av sopor, avföring, lekande barn och små butiker ligger en grön oas. En kontrasternas verklighet. Ett familjecenter som förändrat och förbättrat vardagen för hundratals människor sedan starten 2009.

Ujamaa Family Centre är en verksamhet som genom utbildning och stöd till föräldrar ser till att fler barn presterar bättre i skolan och får möjligheten till en ljusare framtid. Projektet blev verklighet genom finansiellt och kunskapsmässigt stöd från Rotary och Rotaract Stockholm-Djurgården, Westlands Rotaryklubb i Nairobi och The Marianist Association. Jag vill här beskriva att, och hur, det är möjligt för en vanlig svensk rotaryklubb att verkligen göra skillnad i områden där det behövs.

Moureen Mokeira var arbetslös, fattig och utan framtidstro som så många andra i Mukuru kwa Njenga. Hon hörde talas om Ujamaa och bestämde sig för att kolla vad det var. Hon hoppade på en datakurs som erbjöds, genomförde de 7 windowspaketen och fick sitt certifikat. Efter kursen fick hon en anställning på Britec computers som sekreterare (typist) och hon coachar även studenter. Hennes lön täcker alla hennes omkostnader och hennes barn kan nu gå i skolan.

Mr Agrrey fick tidigt upp ögonen för Ujamaa och var en av de första att gå med i en revolving fund. Först startade han en liten kiosk och började lägga undan pengar varje månad för att få ihop tillräckligt mycket för att kunna starta en liten kycklingfarm. Idag har han en stabil verksamhet med flera hundra kycklingar och mängder med ägg som han säljer till små butiker runt om Mukuru. Hans fem barn kan alla gå i skolan.

Mrs Scollar m Gideon är en mångsysslare utan dess like. Genom stöd och kunskap från Ujamaa driver hon idag kaninuppfödning och försäljning, odlar grönsaker för egen konsumtion och försäljning och driver dessutom en liten skola för föräldralösa barn i olika åldrar som inte har råd att gå i ordinarie skola. Genom lån från revolving fund har hon dessutom kunnat köpa en dator som hon nu undervisar sina och andras barn med. Mrs Scollar förkroppsligar allt det Rotary handlar om – Service above Self.

Det här är bara tre av de 80-tal små företag som startats tack vare stöd och kunskap från Ujamaa sedan starten 2009. Men vägen från analfabet till företagare är lång och för många har första kontakten med Ujamaa varit den språk- och datautbildning som erbjuds.

Tänk dig den skeva maktbalans som kan uppstå inom en familj när barnen plötsligt kan och vet mer än sina föräldrar. Inte alla uppskattar det och i Mukuru har det fört med sig svåra familjeförhållanden och ett utbrett våld inom hemmet, ett problem som särskilt adresseras genom olika seminarier och informationsverksamhet på Ujamaa. Idag har ca 150 föräldrar genomgått språkutbildningarna till certifieringsnivå och vi har fått många vittnesmål om förbättrade hemförhållanden, t.ex. barn som säger ”Förut slog pappa/mamma mig. Idag frågar de och lyssnar”.

Kunskap om och förståelse för barns rättigheter, men även på områden som nutrition, hygien och olika former av socialt stöd, är nästa steg i utvecklingskurvan. De sociala problemen är många i områden som Mukuru kwa Njenga, liksom bristen på kunskap om rättigheter och skyldigheter.

Det gäller även för människor i svåra förhållanden att hitta meningen med livet och en framtidstro. I centrets aktiviteter är seminarier inom life skills, som bygger upp självförtroende, självaktning och sunda värderingar samt ger färdigheter inom områden som sömnad, odling och förädling av grönsaker och tvålproduktion viktiga byggklossar för detta.

Men det avgörande för klivet mot ett något bättre liv är en inkomst. Trots att du lärt dig läsa och skriva, hantera en dator, fått bättre familjerelationer och lärt dig nya saker handlar det i slutändan om att få mat på bordet. De familjer som inte klarar detta, kan heller inte stötta barnens utbildning.

Vi startade tidigt aktiviteter inom economic empowerment som innebär grundläggande kunskaper om hur man sparar pengar, ekonomi och bokföring, och hur man driver små ekonomiska verksamheter. Grupper av föräldrar på mellan 10-15 personer började spara och kunde så småningom ta sina första lån. Idag har vi alltså sett över 80 små verksamheter växa fram. De i sin tur har förbättrat livsförhållandet för ytterligare hundratals barn och vuxna i Mukuru. När föräldrar kommit på fötter och insett värdet av utbildning blir de mer benägna att sända sina barn till skolan och det är barnens bättre skolnärvaro och bättre betyg som är projektets yttersta syfte och en av anledningarna till vår lokala partners, Marianisterna, starka engagemang.

Nyckeln till att vi lyckats bygga upp en verksamhet på andra sidan jorden i en miljö vi knappast känner till och dessutom få den etablerad inom fem år har varit att jobba med en partnerorganisation som funnits i området länge, som kan förutsättningarna, och som kunnat anställa lokal personal med starkt förtroendekapital i målgruppen. Marianisterna har varit verksamma i Nairobi i 50 år. De driver skolor och universitet över hela världen, men Ujamaa är det första familjecentret under deras vingar.

En annan viktig aspekt är att vara lyhörd och diplomatisk. De lokala organisationerna kan de lokala förhållandena, då måste vara med och styra inriktningen på verksamheten.

Det sista är naturligtvis ett långsiktigt och ihållande stöd från klubben. Projektgruppen har i princip varit intakt under hela projektet och fortsätter så vara. Tack Rotary Stockholm-Djurgården för att jag fått vara med på denna fantastiska resa och fått använda mina kunskaper för att göra skillnad för andra.

/Emma Ny, maj 2013