Lunch med Rotarys världspresident 2023-2024

fredag 23 juni 2023

Elisabeth Precht

Under sitt besök i Stockholm i juni besökte RI-presidenten Stockholm Djurgården

Rotarys världspresident Gordon McInally imponerades över ”samstämmigheten” när tio Rotarydistrikt under nästa år ska bli fem under sitt besök i Stockholm. Gordon pekade på att Rotarys 1,4 miljoner medlemmar är dess styrka.

Det var inte första gången som Gordon McInally besökte Sverige. Han har tidigare varit på Rotarykonferens i Halmstad. ”Men detta är första gången i Stockholm”, sa han och lade till att han och hans fru Heather redan beslutat sig för att komma tillbaka som ”vanliga turister”.

Under luncher och middagar hade Gordon McInally möjlighet att lära känna lokala rotarianer och klubbar. En av dessa var Stockholm Djurgården. Klubbens inkommande president Cathrine Jävervall berättade vid en lunch om lokala miljö- och klimatprojekt samt om insatser för kvinnor i Guatemala och om samarbetet med yngre i Rotaract.

På frågan om vad han tar med sig från Sverigebesöket menade Gordon McInally att ”det är uppmuntrande att se samstämmigheten” i fråga om att tio Rotarydistrikt under nästa år ska bli fem. ”Vad jag kan bedöma så blir det en smidig övergång” menade han och inflikade att han under sina år i Rotary även sett osämja i dylika frågor.

Under året som president vill Gordon McInally få tillfälle att tacka så många rotarianer som möjligt för deras engagemang och arbete. ”De får sällan tack för sina storartade insatser” menade han. Efter coronapandemin vill han dessutom fokusera på mental hälsa. Han förklarade att stigmatiseringen av personer med psykisk ohälsa bör upphöra. Och här kan Rotary bidra: ”Vi är 1,4 miljoner rotarianer i hela världen som kan stötta varandra och hjälpa till att kommunicera budskapet”.

Gordon McInally, Cathrine Jävervall och Renato Melillo Foto: Simon Tyleborn